یک سوال اقتصادی

مفهوم هزینه فرصت را احتمالا شنیده اید. تعریف ساده آن این است که وقتی شما درگیر کاری می شوید هزینه فرصت آن ارزشی است که از بهترین کار دیگری که می توانستید بکنید و بدست آورید ولی از دست داده اید.مثلا وقتی دانشگاه دولتی می روید درآمدی که از کار به عنوان یک کارگر ساده بدست می آوردید ولی به دلیل دانشگاه رفتن از دست داده اید هزینه فرصت دانشگاه رفتن شماست. حال با این تعریف ساده به این مسئله توجه کنید:

شما برنده یک بلیط تئاتر شده اید که امشب برگزار می شود. این بلیط غیرقابل فروش است. همزمان امشب کنسرت خواننده محبوب شما برگزار می شود. اگر امشب به کنسرت مذکور بروید باید 40 دلار برای بلیط بدهید ولی اگر شب های دیگر به آن کنسرت بروید باید 50 دلار بدهید. حال هزینه فرصت تئاتر رفتن چقدر است؟

الف) صفر، ب)10 دلار، ج)40 دلار، د) 50 دلار

پاسخ را در پایین پست سرمقاله های من- تجدید نظر در برنامه آموزش و پرورش ببینید.

14 دیدگاه

  1. مهدی said,

    نوامبر 20, 2010 در 6:51 ب.ظ.

    دیروز با یکی از دوستان (حمید) راجع به همین سوال و البته مقاله ای که این تست را انجام داده صحبت میکردیم، اگر ساعت ریدر درست باشد، یکی دوساعت قبل از نوشتن مطلب شما!

    • علی سرزعیم said,

      نوامبر 20, 2010 در 8:31 ب.ظ.

      این یعنی دل به دل راه دارد برادر. این کدام مقاله بوده است؟

  2. عباسی said,

    نوامبر 20, 2010 در 8:22 ب.ظ.

    من بلافاصله فهمیدم که جواب گزینه ب است.
    الا من یه سوال میپرسم که شما جواب بهش بده (67 درصد افراد تحصیلکرده در امریکا وقتی که جواب درست این سوال داده شد اون رو قبول نکردن که بین این افراد 3 تا ریاضیدان هم بودن!!!!!)
    سوال(مسئله زندانبان):3 نفر در زندانی هستند که یک نفر از آنها محکوم به مرگ است و فقط زندانبان نام این فرد را میداند.یکی از زندانیها پیش زندانبان میرود و به او می گوید چون از دو نفر دیگر حداقل یکی آزاد می شود شما اسم کسی را که قرار است از بین آنها آزاد شود را به من بگو تامن نامه ای به او بدهم که به مادرم برساند.زندانبان می گوید اگر به سوا شما جواب بدهم آنگاه احتمال مرگ شما از 1/3 به 1/2 افزایش میابد.آیا زندانبان درست می گوید؟

    • علی سرزعیم said,

      نوامبر 20, 2010 در 8:30 ب.ظ.

      درست می گوید

  3. عباسی said,

    نوامبر 21, 2010 در 12:09 ب.ظ.

    سلام. شما اشتباه کردید .زندانبان اشتباه می کند و احتمال مرگ فرد تغییر نمیکند.

  4. عباسی said,

    نوامبر 21, 2010 در 12:10 ب.ظ.

    برای دیدن پاسخ کامل مسئله می توانید به کتاب مبانی احتمال دکتر سعید قهرمانی استاد ایرانی دانشگاه جان هاپکینز رجوع کنید.

  5. سام said,

    نوامبر 21, 2010 در 12:38 ب.ظ.

    طبیعی است که تغییر نمی کند چون مجموعه مادر همان 3 نفر هستند و یکی از آنها اعدام می شود. اما اگر منظور زندان بان این باشد که احتمال مرگ شما از بین آن کسانی که معلوم نیست زنده می مانند یا میمیرند (که قطعاً دو نفر هستند و در صورتیکه زندانبان رو به آن زندانی این حرف را بزند و البته این وضعیت فقط یکی از سه حالت ممکن است) آنگاه احتمال به 1/2 افزایش می یابد. به نظر من صورت مساله مبهم است مساله سخت نیست. شاید بد ترجمه است.

    • عباسی said,

      نوامبر 21, 2010 در 7:26 ب.ظ.

      سلام سام.صورت مسئله دقیقا همینه.نکته مهم در این سوال اینه که مثلا اگر احمد و رضا وعلی سه نفر زندانی باشند و احمد از زندانبان سوال کند و مثلا زندان بان بگوید رضا آزاد می شود آنگاه احتمال مرگ احمد 1/3 است ولی احتمال مرگ علی 2/3 می شود.(این سوال با قاعده بیز حل میشه، اگه دوست داشته باشید جوابش رو این جا میزارم، البته با اجازه صاحب وبلاگ)
      راستی تو اون حالتی هم که شما گفتید باز احتمال مرگ فرد سوال کننده همان 1/3 است و 1/2 نمی شود.

  6. محمد said,

    نوامبر 22, 2010 در 11:30 ق.ظ.

    آفرین عباسی! واقعاً آفرین که بلافاصله فهمیدی. تو می تونستی نابغه باشی!

    • عباسی said,

      نوامبر 22, 2010 در 2:33 ب.ظ.

      ای بابا بلکه دانشمندایی مثل تو نبوغ من رو متوجه بشن وگرنه مردم عادی که این چیزا رو نمی فهمن.
      داش محمد چرا توهین میکنی «میتونستی نابغه باشی » یعنی چه؟ من نابغه هستم.باور نداری از 118 بپرس.دی

  7. د.سلیمانی said,

    نوامبر 23, 2010 در 2:14 ب.ظ.

    آقای دکتر سلام
    من دانشجوی کارشناسی اقتصاد دانشگاه شیراز هستم این سوال رو با یکی از اساتید در میون گذاشتم ایشون گفتن:
    با توجه به اینکه هنوز پولی برای بلیط کنسرت پرداخت نشده یعنی برای فرصتی که قراره از دست بره هزینه ای انجام نداده ایم پس چه ما به تئاتر برویم ،چه نرویم ،هزینه(پولی)پرداخت نکرده ایم پس
    هزینه فرصت تئاتر رفتن صفر است. 

    • علی سرزعیم said,

      نوامبر 23, 2010 در 8:54 ب.ظ.

      استاد شما اشتباه کرده ولی او تنها استثنا نیست. خود فرانک می گفت که بعدا استادی از دانشگاه های آمریکا به او تلفن زده و با عصبانیت اصرار می کرده که هزینه فرصت صفر است. اشتباه استاد شما در این است که توجه ندارد ما به التفاوت مذکور را در زمان های دیگر باید بپردازد

  8. محمد said,

    نوامبر 24, 2010 در 8:03 ق.ظ.

    معذرت آقای عباسی!

  9. نوامبر 25, 2010 در 12:45 ب.ظ.

    فرض کنیم به دلیل رسوایی اخلاقی خواننده مورد علاقه طرف از چشم ما بیفتد. یا به هر دلیل دیگری علاقه‌ای برای رفتن به کنسرت طرف نداشته باشیم. این بار به نظرم صورت مساله تغییر می‌کند. چون در صورت مساله فرض شده ما حتما به کنسرت خواننده محبوبمان در شب‌های دیگر (اگر نه امشب) خواهیم رفت.


برای مهدی پاسخی بگذارید لغو پاسخ