مشکل تدریس اقتصاد کلان در ایران

درس اقتصاد کلان به تصور من در ایران وضعیت خاصی دارد فضا به شدت تحت تاثیر مدل IS-LM  است من موافق آموزش این چارچوب تحلیلی هستم و مقاله ای از کروگمن دیدم که کارایی این مدل ساده را به رغم تحولات شدید  عرصه اقتصاد کلان نشان می داد اما با اینحال اینهمه تاکید و تفصیل را نمی فهمم و نمی پسندم

کتاب رایج درسی در ایران کتاب اقتصاد کلان نوشته دکتر رحمانی است. وقتی کتاب را باز کردم خودم قدری یکه خوردم و راستش کمی احساس بی سوادی کردم ولی وقتی خوب دقت کردم دیدم اصطلاحات نامتعارفی مثل مدل سه بخشی (یعنی علاوه بر خانوار و بنگاه دولت هم هست) و چهار بخشی (یعنی اقتصاد باز است) استفاده شده و چه تفصیلاتی روی مدل ساده مذکور ایجاد شده است. احساس من این است که چیزی شبیه اژدها از اقتصاد کلان ایجاد شده است در حالیکه اگر به کتاب های درسی متعارف نظیر منکیو ویا استیگلیتز و یا کروگمن و امثالهم نگاه کنیدچنین چیزی دیدده نمی شود و به جای اینهمه تاکید روی این مدل تاکید روی درک مفاهیم کلان و نحوه ارتباط آنها با هم است. بهرصورت  تجربه این ترم من در آموزش اقتصاد کلان مفید بود.متاسفانه شیوه رایج موجب شده تا  ملاک های آزمون در مقاطع بالاتر و آزمون هایی مثل بازارسرمایه  همان شیوه غلط باشد. تا کی این وضع ادامه یابد نمی دانم

 

3 دیدگاه

  1. فوریه 1, 2013 در 4:34 ب.ظ.

    […] مشکل تدریس اقتصاد کلان در ایران (علی سرزعیم؛ دوست‌دار سقراط) […]

  2. ds said,

    فوریه 3, 2013 در 7:33 ب.ظ.

    اتفاقا نکته ی جالبی بود چون درس کلان ۲ ای که گذورندم منبع تدریس کتاب استنلی فیشر و رودی دورنبوش بود اما با این همه اگه کتابی مثل کتاب رحمانی(که البته ۲ سالی است از رونق افتاده و جای خودش رو به ۲ جلد اقتصاد کلان دکتر شاکری داده که اگه ببینید احتمالا میگید کتاب رحمانی نوزاد اژدها بوده … ) رو نمی خوندید عملا نمره خوبی کسب نمی کردید.مثلا من که با مطالعه متن انگلیسی منبع نمره ای بهتر از ۱۵ نصیبم نشد اما بودن کسایی که حتی یه خط از کتاب اصلی رو نخوندن و روی کتاب های فارسی وقت گذاشتن و نمره های بالای ۱۷ بدست اوردن.

  3. فوریه 11, 2013 در 6:17 ق.ظ.

    […] مشکل تدریس اقتصاد کلان در ایران (علی سرزعیم؛ دوست‌دار سقراط) […]


بیان دیدگاه