دوره های کاربردی فوق لیسانس

هرچقدر که من افراد را از خواندن دکترا پرهیز داده ام، آنها را به خواندن فوق لیسانس های کاربردی آنهم در اروپا ترغیب کرده و می کنم. جزو بهترین سرمایه گذاریها خواندن یک فوق لیسانس فاینانس یا بانکداری یا بیمه و امثالهم است. در اینجا چند نمونه از چنین برنامه هایی را معرفی می کنم. پیش از هرچیز باید بگویم که مهد این برنامه ها کشور انگلیس است اما در این کشور برای تحصیل باید شهریه زیادی بپردازید و هزینه زندگی نیز در شهرهای بزرگ آن بالاست. علاوه بر این، چون این برنامه ها کاربردی هستند معمولا برای ثبت نام باید پول زیادی پرداخت کرد. در این سه برنامه ای که من معرفی می کنم شهریه یا خیلی پایین است و یا اصلا دریافت نمی شود.

1- کالج کارلو آلبرتو: این موسسه در شهر تورین ایتالیا قرار دارد و دوره فاینانس و بیمه (مدیریت ریسک) ارائه می کند. ساختمانی زیبا، شهری قشنگ (شهر مونکالیری نزدیک تورین)، برنامه ای منسجم و نسبتا سنگین، اساتید خارجی (خارج از ایتالیا) و پشتوانه مالی حسابی از جمله اموری هستند که آنجا را از بقیه متمایز می کند. من خودم دوره مدیریت ریسک آن را دنبال می کنم و آنرا بسیار قابل توصیه می دانم. ده سالی است که عده ای تصمیم گرفته اند که این موسسه را به یک مرکز علمی معتبر و شناخته شده در سطح جهان تبدیل کنند و دارند موفق می شوند. حجم سخنرانی ها و برنامه های علمی آن بسیار جالب و شگفت آور است (اگر کسی دکترای اقتصاد می خواهد بخواند جای واقعا مناسب و قابل توصیه ای است).مرحله اول پذیرش آن شروع شده است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که این برنامه، در واقع نوعی quantitative finance or mathematical finance به شمار می رود و شدیدا متکی به روش های ریاضی است و ماهیت آن با برنامه های MBA in Finance متفاوت است. به همین دلیل هر ساله تعدادی از دانشجویان که نمی توانند از پس امتحانات برآیند اخراج می شوند.

2- دانشگاه کاتولیک لوون. این دانشگاه قدیمی بلژیک در شهر لوون در نزدیکی بروکسل قرار دارد (آن را با کاتولیک لوونی که در لوون جدید هست اشتباه نگیرید). از نظر من بلژیک در همه زمینه ها یک سروگردن از ایتالیا بالاتر است و این امر درمورد دانشگاه های آن نیز صدق می کند. لذا حدس می زنم که دوره فاینانس و بیمه آنجا از دوره کالج کارلوآلبرتو که شاید بهترین برنامه ایتالیا باشد نیز بهتر است. شهریه این دانشگاه ها هم ناچیز است (3000 یورو)

3- گزینه سوم دوره ای دو ساله بانکداری و فاینانس در دانشگاه کاتولیک میلان است. این دانشگاه این عیب را دارد که در شهر گران (و به نظرمن نازیبای) میلان قرار دارد و دوسال طول می کشد. اشتهار چندانی ندارد ولی اینها مهم نیست. مهم این است که شهریه کمی پرداخت خواهید کرد و چیزهای کاربردی زیادی خواهید آموخت.

حق الزحمه من هم وقتی مدیر مالی شدید بدهید!!!

2 دیدگاه

  1. ds said,

    ژانویه 17, 2012 در 1:17 ب.ظ.

    من که برای کل اروپا تحقیق کردم نتیجه این شد:ماهی حداقل 600 یورو برای زندگی لازم هست حالا به فرض که شهریه ای هم پرداخت نکنیم عملا این هزینه برای مدت 18 ماه چندان هم کم نیست!
    با هر یورو 2000 تومن میشه نزدیک 22 میلیون تومن.
    در ضمن برنامه دوم طبق گفته خود دانشجوهای اروپایی برنامه ی ضعیفی هست.فقط یه سوال
    برنامه اقتصاد کالج آلبرتو در چه سطحی هست؟

  2. وحید said,

    ژانویه 19, 2012 در 7:39 ب.ظ.

    سلام
    در آلمان چطور؟ آیا برنامه های کاربردی می توان پیدا کرد؟


بیان دیدگاه