نگاهی به جنگ اعراب و اسرائیل

بی بی سی مجموعه ای تحت عنوان جنگ های قرن بیستم درست کرده که این روزها با علاقه آنها را نگاه کردم. برایم بسیار جالب و جذاب بود و واقعا برای کسانی که روایت فتح و غیره کار می کنند می تواند الهام بخش باشد. نکته خیلی جالبی که در جنگ اعراب و اسرائیل وجود داشت را برای شما هم تعریف کنم.

بعد از جنگ شش روزه نیروی هوایی اعراب و علی الخصوص مصر کلا نابود شده بود و همین سبب اطمینان اسرائیل بود که هر حمله را با مزیت نیروی هوایی دفع خواهند کرد. اما مصر از شوروی موشک های ضد هوایی خریده بود. وقتی هم زمان مصر و سوریه حمله کردند. اسرائیل با خیال راحت هواپیماها را فرستاد اما ضربه مهلکی را از این موشک های سام دریافت کرد. سلاح دیگر مصر موشک های ضد تانک بود که از راه دور هدف گیری می کرد و به این ترتیب تانک های اسرائیل را ناکار می کرد. موشک های سام یک محدوده ای را تحت پوشش قرار داده بود و نیروهای مصر در این فضا مستقر شده بودند. یعنی در دو سوی کانال سوئز و اسرائیل از آن سوی کانال سوئز رانده بودند.

مشکل اینجا شد که سوریه به جولان حمله کرد و متاسفانه به خوبی پیش روی نکرد و راه عبور نیروهای اسرائیل از رودخانه را سد ننمود. لذا اسرائیل ابتدا از آنجا شروع کرد و به رغم مزیت سلاح های سوری توانست سوریه را شکست دهد و آنها را تا دمشق دنبال کند. حافظ اسد که در وضعیت فوق العاده ای قرار گرفته بود از انور سادات کمک خواست. اینجا بود که انور سادات در یک دو راهی قرار گرفت. از یک سو می خواست تا به پیش برود تا اسرائیل مجبور شود نیروهایش را از سوریه فراخواند و به سمت مصر بکشاند تا مجال تنفسی برای سوریه فراهم آورد اما اگرنیروهایش جلو می رفتند آن چتر ایمنی که موشک های سام فراهم کرده بود دیگر وجود نمی داشت. به همین دلیل رئیس ستاد مشترک مصر با این کار مخالف بود اما نهایتا انور سادات اینکار را انجام داد و نیروهایش پیشروی کردند و اسرائیل توانست از هوا بیش از 200 تانک مصری را نابود کند.

بخش دوم ماجرا حضور شارون است. این واقعا از بخش های تاریک جنگ است که چطور مصری ها چنین غفلتی کردند تا شارون بتواند از بین دو لشگر عبور کند و تانک ها و تجهیزات را رد کند و حتی پل متحرک نصب کند و وارد مصر شود. یکی از مسئولین ساف در کتاب خواندنی «فلسطینی آواره» می گوید این از بخش های پنهان جنگ است زیرا هرچه فلسطینی های در جنگ به نیروهای مصر اعلام می کنند که باید مراقب این بخش باشند و اسرائیل دارد از اینجا نفوذ می کند آنها غفلت می کنند یا خود را به غفلت می زنند. به هر حال شارون و تجهیزات اسرائیل عبور می کند و اول موشک های سام را از کار می اندازند و بعد قضیه روشن است: محاصره و حمله از هوا و  زمین. نکته جالب توجه کمک برق آسای آمریکا به اسرائیل در ارسال تجهیزات نظامی پس از شروع جنگ است. نهایتا هزاران سرباز مصری تسلیم می شوند و جنگ متوقف می گردد.

انور سادات بین از دست دادن نه تنها سینا (که قبلا از دست داده بود) بلکه از دست دادن درآمد ناشی از کانال سوئز که یک جور چاه نفت برای مصر حساب می شود و صلح با اسرائیل دست به انتخاب می زند و آن آزاد کردن صحرای سینا و کانال سوئز در ازای صلح است مشروط به اینکه پادگان اسرائیل برای همیشه در صحرای سینا باقی بماند تا حرکت های احتمالی مصر را در آینده خنثی کند.

یک شاهکار مهندسی مصر در این جنگ کلید موفقیت های اولیه مصر بود. اسرائیل خاکریزهای بلند شنی در کرانه کانال درست کرده بود که بالارفتن تانک از آنها غیرممکن بود. مهندسان مصر این طرح را داده بودند که آب را با فشار به سینه کانال ها بکوبند و به این ترتیب راه باز شود. این راهکار جواب داد و تانک های مصر توانستند وارد صحرای سینا شوند.

9 دیدگاه

  1. S said,

    ژانویه 4, 2011 در 2:17 ق.ظ.

    علی جان نکته دیگر کمکهای ایران به مصر است. شاه اجازه داد از فضای ایران برای کمک رسانی به مصر استفاده شود و کمکهای شوروی از راه ایران به مصر میرسید. همین کمکها و جوانمردی انورسادات بود که باعث شد شاه جایی را برای آسوده مردن پیدا کند. البته شاه دشمنی اسراییل را هم با این کار خرید.

  2. رضاکیانی said,

    ژانویه 7, 2011 در 11:32 ق.ظ.

    1- شارون از بین دو تا سپاه مصری عبور کرد نه از بین تا دو تا لشکر. البته شاید که خیلی مهم نباشه ولی از نظر نظامی فرق دارند.

    2- اسرائیل در جنگهای قبلی تعداد زیادی تانک و زرهپوش از اعراب غنیمت گرفته بود. همین سلاح ها را با رنگ استتار اعراب و یونیفرم مصری بکارگرفتند تا از بین خطوط مصر عبور کنند. لشکر زرهی شارون وانمود می کرد که یه لشکر زرهیه مصریه که برای تجدید قوا داره عقب نشینی می کنه.

    3- غیر از پل هوایی معروف آمریکا شوروی هم با فرستادن هواپیماهایش سعی در پشتیبانی از متحدین منطقه ای خود کرد. به هرحال روسها از این جنگ راضی نبودند و چند ماه قبل مصر تمام مستشاران روسی رو از کشورش بیرون کرده بود.

    4- یه نکته تاریخی این جنگ برای علاقمندان تاریخ اینه که اولین بار از موشک اسکاد به صورت عملیاتی در این جنگ استفاده شد. جنگ بعدی که از اسکاد استفاده شد جنگ ایران و عراق بود.

  3. amin said,

    ژانویه 9, 2011 در 5:58 ب.ظ.

    از شما و آقای کیانی بسیار سپاس گذارم که اطلاعاتم را در این مورد بیشتر کردید.
    در یک مستند ژاپنی یا چینی دیدم آمریکا در این جنگ با تصاویر ماهواره ای که توسط black bird گرفت آن عکسها را پس از آنکه تمام نیروها و مکان های استقرار موشک های سام را مشخص نمود – تمامی نقاط حساس – آنها را به دفتر ریاست جمهوری هایشان فرستاده بوده و در آن مستند این عامل را از بزرگترین عوامل خاتمه جنگ نشان داده بود.

  4. مهدي said,

    ژانویه 11, 2011 در 1:11 ب.ظ.

    نوبت جنگ ايران و عراق كي ميشود؟ حتما خيلي جالب است

  5. رضاکیانی said,

    ژانویه 11, 2011 در 11:13 ب.ظ.

    1- بلک برد اسم یه جور پرنده جاسوسی هست. روسها هم قبل از آغاز عملیات یه تعداد زیادی عکس ماهواره ای به مصری ها رد کرده بودند. البته اجازه کپی گرفتن نداده بودند.

    2- داستان کامل این جنگ رو رئیس ستاد جنگ وقت مصر سرلشکر شاذلی در یک کتاب آورده. ترجمه اش هم در ایران در دسترسه. برای علاقمندان به این جور مسائل بسیار آموزنده است.

    3- درباره جنگ ایران و عراق مطلب زیاده. یکی اش سایت ساجد.

  6. رضاکیانی said,

    ژانویه 13, 2011 در 3:30 ب.ظ.

    سلام استاد سرزعیم عزیز!
    شما ظاهرا به تاریخ جنگ خیلی علاقه دارید.مشخصات کتاب مورد نظرتان به شرح زیر است:
    جنگ اکتبر 1973 (جنگ اعراب و اسرائیل)
    نوسنده:سعدالدین شاذلی، بیژن افتخارجواهری (مترجم)، افسانه قارونی (ويراستار)
    قیمت پشت جلد: 24000 ریال
    تعداد صفحه: 390
    نشر: اطلاعات (16 اردیبهشت، 1385)
    شابک: 964-423-606-8
    قطع کتاب: وزیری
    وزن: 850 گرم
    منم خونه یه دونه ازش دارم. اگر پیداکردنش براتون مشکل شد بهم بگید تا شاید یه جورایی بتونم براتون پیداش کنم. البته باید اصل نسخه ترجمه نشده اش رو بتونید پیداکنید که احتمالا بیشتر بکارتون بیاد. در ضمن این این سعدالدین شاذلی برای خودش نابغه ای بوده.
    فعلا خدانگهدار و با آرزوی موفقیت

  7. امین said,

    ژانویه 17, 2011 در 4:59 ق.ظ.

    سلام من خیلی علاقمند شدم اینو ببینم
    میشه اگه لینکشو دارین همینجا بذارین؟ بی بی سی فارسی یا انگلیسی؟ من تو هیچ کدوم پیدا نکردم

    • علی سرزعیم said,

      ژانویه 17, 2011 در 6:34 ق.ظ.

      این کلمات را جستجو کن می بینی
      bbc 20 century battlefield documentary

      • امین said,

        ژانویه 17, 2011 در 7:11 ق.ظ.

        ممنون تو youtube پیداش کردم…بسی جالب بود! ممنون


بیان دیدگاه