بروکسل نامه 1- حمل و نقل

بروکسل شهری بین المللی و خوش نام است و در نقطه مقابل میلان قرار دارد که اشتهار خوبی ندارد اما اقامت چند روزه من برخی نکات جالب را برای من نشان داد.
1) معروف است که در میلان ترافیک سنگین است. اولا واقعا مفهوم سنگینی ترافیک در اینجا با آنچه در ایران یعنی تهران شاهد بودیم واقعا متفاوت است. سنگین در اینجا به معنی سبکی ترافیک در تهران است. ثانیا میلان در مقایسه با بروکسل ترافیک بسیار سبکی دارد. تنها ترافیک جدی میلان در مبادی ورودی و خروجی شهر در هنگام صبح و عصر است و نه در داخل شهر. در حالیکه در بروکسل صبح و عصر ترافیک سنگین (در مقیاس اروپا) وجود دارد.
2) ایتالیایی ها معروفند به بد رانندگی کردن. من به اندازه کافی در ایتالیا و بقیه اروپا رانندگی کردم که بتوانم قضاوت درستی داشته باشم. واقعا رانندگی در شمال ایتالیا بسیار خوب و متمدنانه است و در مقایسه با رانندگی بروکسلی ها به مراتب بهتر، آرام تر، متین تر است. اینجا استفاده از بوق های ممتد برای واداشتن راننده جلویی برای حرکت و … امر متداولی است.
3) حضور پلیس در شهر چشمگیر است. این شاید به دلیل تهدید اخیر القاعده یا به دلیل ماهیت بین المللی این شهر باشد.
4) در اینجا نیز عابرین مثل میلان توجه صددرصد به چراغ های عابرین پیاده ندارند.
5) نکته جالب توجه در اینجا توجه به ایمنی است. تقریبا همه دوچرخ سواران صبح ها و عصرها لباس های شبرنگ به تن دارند و این قضیه پیر و جوان و یا بچه نمی شناسد. بچه های کوچک نیز که ترک دوچرخه سوار می شوند همین لباس ها را تن می کنند. بچه های مدرسه نیز که صبح ها از طرف مدرسه به جایی می روند همگی این لباس ها را به تن می کنند.
6) بروکسل نسبتا به میلان بسیار کوچک تر است اما شبکه حمل و نقل خوبی دارد چندین مترو، اتوبوس و تراموا آن را پوشش داده است گرچه واقعا حمل و نقل عمومی میلان بسیار خوب و کافی است.

2 دیدگاه

  1. محمد said,

    اکتبر 13, 2010 در 10:32 ق.ظ.

    حتماً به بروژ هم برو. بالای برج وسط میدون شهر هم برو.
    (البته من نرفته ام و فقط توی فیلم «in bruges» دیده ام.

  2. ژانویه 17, 2013 در 2:37 ق.ظ.

    […] ـ بروکسل نامه ۱- حمل و نقل (علی سرزعیم عزیز که اخیرا به بروکسل نقل مکان کرده، از این به بعد به جای میلان‌نامه، بروکسل‌نامه را می‌نویسد. این “شهر‌”نامه‌های آقای سرزعیم از این جهت مهم‌ و خواندنی‌اند که همیشه با یک تحلیل اقتصادی، جامعه‌شناختی یا روان‌شناسی هم‌راه هستند. من که از میلان‌نامه‌ها کلی چیز یاد گرفتم.) و غرب را نمی شناسیم (از دکتر علی سرزعیم.) […]


بیان دیدگاه