فرصت های تحصیل دکتری اقتصاد در ایتالیا

1-      دانشگاه میلان-بیکوکو: این دانشگاه قبلا قرار بوده به شکل موقت باشد تا زمانی که دانشگاه میلان راه اندازی شود (همانند شریف در مقایسه با صنعتی اصفهان) ولی بعدا ماندگار شده است.دوستان من که در آنجا تحصیل کرده اند بسیار راضی هستند. یک امتیاز این دانشگاه این است که سال اول دانشجویان دکترای خود را به اسکاتلند می فرستد تا دروس پایه را در آنجا بگذرانند. با این کار مشکل دریافت کارت اقامت خصوصا برای افراد متاهل تا حدود زیادی کاهش می یابد. (توجه توجه:  الان موعد اپلای برای این دانشگاه است و ظاهرا 17 جولای مهلت آن پایان می یابد. اعلامیه پذیرش آنها در اینجاست).

2-      روشن است که موسسه دانشگاه اروپایی بهترین دانشگاه ایتالیا و به اعتباری بهترین دانشگاه اروپاست. این دانشگاه خیلی ایتالیایی نیست بلکه متعلق به کل اروپاست که دربهترین جای ایتالیا (یعنی فلورانس) قرار گرفته و هر سال از هر کشور اروپایی 2 دانشجو می پذیرد. قبلا فقط به دانشجویان اروپایی کمک مالی می داد ولی ظاهرا از امسال به غیراروپایی ها هم کمک مالی می دهد.

3-      دانشگاه بولوینیا روز به روز در حال پیشرفت است تا جایی که اخیرا رتبه دوم را بدست آورده است. من اطلاع دقیقی از برنامه شان ندارم اما آنقدر می دانم که یک فرد بسیار استثنایی و فوق العاده با سواد را از موسسه دانشگاه اروپایی جدا کرده و مدیر دوره دکترای شان قرار دادند. این فرد در دانشکده ما یک سخنرانی داشت که مرا اساسا مبهوت توانایی خود نمود. با وجود این فرد می توان مطمئن بود که برنامه خوبی دارند. اساتیدشان نیز بسیار خوبند. ظاهرا 3 ایرانی در آنجا تحصیل می کنند. یک نفر در مقطع فوق لیسانس و دو نفر در مقطع دکترا

4-      دانشگاه تورینو: همین قدر بگویم که یک بار میان بچه های دانشکده این بحث را مطرح کردم که دانشگاه را عوض کنیم یا نه، با این پیشنهاد روبرو شدم که اگر بتوان تورینو رفت می ارزد!

5-      بوکونی اگرچه در این رتبه بندی جایگاهش تنزل کرده اما به عقیده من هنوز دانشگاه دوم و با پرستیژترین دوره اقتصاد در ایتالیا به شمار می رود. تقریبا هر اقتصاددان بدردبخوری که در ایتالیا هست لیسانس خود را در این دانشگاه گذرانده است. راستی یک علت تنزل جایگاه این دانشگاه به حساب نیامدن تحقیقاتی است که در مرکز تحقیقات بوکونی صورت می گیرد.

6-      دانشگاه میلان. در مورد دانشگاه خودمان جداگانه خواهم نوشت

7-      دانشگاه ونیز: اطلاع دقیقی از این دانشگاه ندارم ولی می دانم که با برخی دانشگاه های اروپایی در یک شبکه قرار دارد که نشان می دهد از کیفیت بالایی برخوردار است. یک ایرانی در آنجا در مقطع دکترا مشغول به تحصیل است. موقعیت دانشگاه هم که معلوم است بسیار خوب و دیدنی است.

8-      Carlo Alberto College: موسسه ای نوظهور است که با قوت برنامه هایی خوب را ارائه می کند. تا یادم نرفته بگویم که یک فوق لیسانس فاینانس و یک فوق لیسانس اقتصاد با کمک مالی عرضه می کنند که اگر به این دو حوزه علاقه مند هستید کاملا قابل توصیه است. دوست ما آقای سبزواری نیز آنجا تحصیل کرده و بسیار راضی است و برای اطلاع بیشتر می توانید با وی تماس بگیرید. در اینجا دوره دکترای اقتصاد، حقوق و اقتصاد و اقتصاد بهداشت نیز ارائه می شود و برخی برنامه های شان با دانشگاه تورینو مشترک است.

9-      دانشگاه برگامو: دانشگاهی است که در شبکه دانشگاه ما و در شهر زیبای برگامو قرار دارد. آنطور که از سایت آنها فهمیدم، با دانشگاه ایلی نوی (ایلی نوی معروف نه!) یک برنامه مبادله دانشجو دارند. لذا برای عشاق آمریکا این امتیاز وجود دارد که بخشی از دوره خود را می توانند در آنجا بگذرانند. (توجه توجه: ظاهرا این ایام موعد اپلای برای این دانشگاه است).

10-   دانشگاه ورونا: این دانشگاه در شهر زیبای ورونا قرار دارد و دکترای اقتصاد-فاینانس ارائه می کند. لذا اگر می خواهید به حوزه فاینانس نزدیک شوید گزینه مناسبی به نظر می رسد.

11-   دوره DEFAP: دوره ای است که توسط سه دانشگاه (از جمله دانشگاه ما) در زمینه اقتصاد بخش عمومی عرضه می شود. بورس کامل هم می دهند. کیفیت این دوره متوسط است. نه خیلی عالی و نه خیلی بد.

12- دانشگاه ترنتو: اگر به حوزه اقتصاد رفتاری یا اقتصاد مدیریت علاقه مند هستید، بهترین جا در ایتالیا یا حتی اروپا دانشگاه ترنتوست. در این دو حوزه بسیار شناخته شده و معروف هستند.

۱ دیدگاه

  1. BABAK said,

    ژوئیه 24, 2009 در 7:54 ق.ظ.

    سلام
    براي اخذ پذيرش دكترا در رشته مديريت يا اقتصاد مديريت يا مهندسي صنايع در ايتاليا چطور بايد اقدام كرد.
    كدام دانشگاهها خوب هستند.
    با تشكر


بیان دیدگاه