فرصت های تحصیل دکترا در ایتالیا: علوم سیاسی، جامعه شناسی، مطالعه نیروی کار و نیروی انسانی، تاریخ صنعتی و تجاری

مدرسه عالی علوم اجتماعی دانشگاه میلان این روزها آگهی پذیرش دانشجوی دکتری در رشته های علوم سیاسی، جامعه شناسی، مطالعه نیروی کار، تاریخ صنعتی و تجاری را رسما اعلام کرده است. این پذیرش همراه با بورس کامل بدون هر گونه تعهد به دانشگاه پس از فارغ التحصیلی خواهد بود. مشکل این است که تعداد بورس ها به دلیل بحران مالی کمتر از سال قبل شده است. همه برنامه نیز به زبان انگلیسی است.

دکتری علوم سیاسی دانشگاه میلان: رشته علوم سیاسی در ایتالیا جایگاه قابل قبولی دارد. خود بوکانان معروف، گفته بود که بعد از سفر به ایتالیا و آشنایی با علوم سیاسی در ایتالیا ، به سمت انتخاب عمومی رهنمون شد. بهرحال، کیفیت دکتری علوم سیاسی دانشگاه میلان بسیار خوب است و در ایتالیا معروف است. نکته مهم این است که بسیار مدرن است به این معنی که کارهای کمی و آماری در کنار حوزه سیاست گذاری عومی و تطبیقی مورد توجه است. لذا برخلاف علوم سیاسی رایج در ایران، دانشجوی این رشته ناگزیر است کمی (فقط کمی) ریاضی، آمار، اقتصاد سنجی، تئوری بازیها و فکر کنم اقتصاد خرد بیاموزد. البته سطح ریاضی و آمار آنها مثل رشته اقتصاد نیست اما قطعا بیشتر از آن چیزی است که در ایران رواج دارد. لذا اگر از این زمینه ها فراری هستید، بهتر است برای این رشته در دانشگاه دولتی میلان تقاضا نکنید.

رشته جامعه شناسی: خیلی خوب با وضعیت این رشته آشنا نیستم. هم اتاقی من از بچه های دکتری جامعه شناسی بود. وی برنامه های جامعه شناسی ممتاز در ایتالیا را می شناخت و مدعی بود که کیفیت جامعه شناسی ما در ایتالیا جزو بهترین هاست. صحت و سقم آن با خود دوست ما. امسال چون نتوانسته بودند که دانشجوی خارجی جذب کنند، کلی سرزنش شدند. لذا گمان می کنم که شانس خوبی برای پذیرش ایرانی ها وجود داشته باشد.

رشته مطالعات نیروی انسانی و نیروی کار: من واقعا این رشته را نمی فهمم چیست ولی آنقدر که با درس های شان آشنا شدم، حوزه ای میان رشته ای است که دانشجویان آن در هیچ حوزه ای عمیق نمی شوند ولی با حوزه های متعدد سروکار می یابند. آنها قدری اقتصاد نیروی کار، حقوق کار، جامعه شناسی کار و شغل، سیاست دولت رفاه و اتحادیه های کارگری، روانشناسی نیروی کار و امثالهم را می خوانند و برحسب زمینه تز خود روی یکی از این موضوعات عمیق می شوند. این رشته برای کسانی که ذائقه های میان رشته ای دارند شاید جالب باشد. نمی دانم چرا ولی احساس می کنم فرصت خوبی برای بچه های رشته حقوق است که کمی اقتصاد، جامعه شناسی و امثالهم بیاموزند و روی حقوق کار تمرکز کنند. این احساس وجود دارد که کیفیت بچه های این رشته پایین تر از بقیه خصوصا بچه های اقتصاد است.

رشته تاریخ مدیریت و تجارت: این رشته امسال تاسیس شده و من هیچ نمی دانم. بهتر از خود سایت شان بفهمید چیست.

بیان دیدگاه