یک پیشنهاد در مورد موتورسواران برای شهرداری تهران

می خواهم پیشنهاد زیر را به دست مسئولین شهرداری برسانم قبلش شاید شما بتوانید با نقدهای خود آن را پخته تر کنید

مقدمه 1: موتورسواران جزو شهروندان این مملکت هستند و جانشان به اندازه دیگر شهروندان اهمیت دارد.

مقدمه2: بر اساس آمار موجود در سال 89 ، 6 هزار موتور سوار در تصادفات کشته شده اند. با احتساب ضریب 4 می توان حدس زد که بیش از بیست هزار مجروح در اثر تصادفات موتور داشته ایم.

مقدمه 3: تشویق به استفاده از موتور یک گام مهم در کاهش آلودگی و بهبود ترافیک شهر تهران به طور خاص و شهرهای بزرگ به طور عام است.

مقدمه 4: استفاده از دوچرخه به دلیل شیب دار بودن شهر تهران و بسیاری از شهرها عملا ممکن نیست. گستردگی تهران دلیل مضاعفی برای امکان ناپذیری ترویج دوچرخه است.

مقدمه 5: آمار بالای مرگ و میر موتور سواران تا حدودی ناشی از عدم رعایت ایمنی نظیر استفاده از کلاه ایمنی است اما این همه مسئله نیست. عدم امنیت برای موتور سواران نیز خود عامل دیگری است که باید به آن پرداخت.

مقدمه 6: در مسیرهای عمومی شهری، فضاهای استفاده نشده و یا کم استفاده وجود دارد که در مواقع ترافیک استفاده بهینه از آنها خود را نشان می دهد. به عنوان مثال، ورود موتور سواران به پیاده رو را نباید صرفا به عنوان یک خلاف نگاه کرد بلکه می توان به آن به این چشم نگریست که هرز منابع را نشان می دهد. پیاده روهای عریض بلااستفاده انگیزه ای برای استفاده موتورسواران ایجاد می کند تا در مواقع ترافیک از آن استفاده نمایند.

پیشنهاد: بیاییم مسیرهای امن موتورسواری (به جای دوچرخه سواری) ایجاد کنیم. لازم به خیابان کشی و هزینه های قابل ملاحظه نیست. کافی است در مسیر اتوبانها مسیر پیاده روی که همواره بلااستفاده است را برای عبور و مرور موتورسواران مهیا کنیم. پیاده روهای عریض از آزادی تا ترمینال شرق –به جز تکه انقلاب، فردوسی و امام حسین- را به سادگی به دو بخش تقسیم کرده و یک بخش را در اختیار موتور سواران قرار دهیم. حتی استفاده موتورسواران از مسیر اتوبوسهای تندرو شاید ایمن تر از رها کردن آنها در میان خیل خودروهای عادی باشد. به نظر می رسد ترویج موتورسواری از طریق ایمن سازی آن گامی ضروری برای حل مشکلات شهر تهران باشد.

اگر مخالفید مرا از دلیل مخالفت خود آگاه کنید.

3 دیدگاه

  1. ابراهیم حیدری said,

    ژانویه 26, 2013 در 11:41 ق.ظ.

    مطمئنید که موتورسیلکت ها آلودگی کمتری ایجاد می کنند؟ فکر کنم بخاطر احتراق ناقص آلودگی آنها به مراتب بالاتر است.

  2. امین said,

    ژانویه 27, 2013 در 2:32 ب.ظ.

    موتورسیکلت‌ها به وضوح آلودگی هوایی و البته صوتی بیش‌تری ایجاد می‌کنند. نا امنی بیش‌تری هم برای عابران ایجاد می‌کنند.

  3. فرشاد said,

    ژانویه 31, 2013 در 3:41 ق.ظ.

    علی آقا سلام
    خوشحالم که به بهبود شرایط زندگی در شهرمان می اندیشید و به این موضوع پرداختید. ولی با راه حل شما مخالفم:
    در مورد میزان آلودگی من هم مطمئن نیستم، شنیده های من غیر از این است. البته در مورد صحت آنها اطمینان ندارم.
    ولی دلیل اصلی مخالفت من این است که تصور می کنم لازم است موتورسواران و مردم عادی بیشتر از امروز موتور را یک وسیله نقلیه موتوری و شبیه (و تابع مقررات) خودرو بدانند. به عنوان مثال موتورسوار باید بداند در پشت چراغ قرمز باید در پشت آخرین اتومبیل توقف کند. ورود ممنوع برای او هم صادق است و … . خیلی از ما وقتی موتور می رانیم خود را بیشتر شبیه عابر پیاده یا دوچرخه سوار می دانیم. هر راه حلی که رفتار جداگانه با موتورسوار نسبت به خودرو را اعمال کند، این وضعیت را بدتر می کند نه بهتر.
    موفق باشید
    فرشاد


نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: