معمای نبود حمایت از ابداعات در عرصه مد

قوانین حمایت از ابداعات و اختراعات برای این است که افراد انگیزه داشته باشند تا زحمت بکشند و نوآوری انجام دهند. اگر هر کس به راحتی بتواند از نوآوری دیگری که با زحمت ایجاد شده استفاده کند شاید دیگر کسی زحمت نوآوری کردن به خود راه ندهد. در مورد کتاب، فیلم، موسیقی و همه این امور قوانین حقوق مولف و مبدع و امثالهم وجود دارد اما سوال جالب این است که چرا در مورد صنعت مد چنین چیزی وجود ندارد؟ چرا کپی کردن و تقلید از نوآوری ها اینقدر رواج دارد و مانع قانونی در مقابل آنها ایجاد نشده و شرکت های معروف مثل آرمانی و … دنبال تصویب قانونی علیه این کپی برداری ها نمی روند؟ (البته باید توجه داشت که آنها نسبت به آرم تجاری خود حساسند و مانع می شوند تا کسی از آن سوء استفاده کند اما در مورد نوآوری در طراحی لباس ها دست و دلباز هستند).

پاسخ این مقاله این است که حداقل دو مصلحت در این رابطه وجود دارد: 1) ماهیت صنعت مد ماهیتی گذراست. اول چیز جدیدی می آید پولدارها می خرند، بعد نمونه های کپی شده و ارزان قیمت آن می آید و از پرستیژ می افتد. وجود کپی کردن این چرخه را تسریع می کند و هر گاه شرکت های مد بتوانند به سرعت محصول جدید عرضه کنند همواره مشتریان خود را حفظ خواهند کرد، 2) شرکت های طراحی لباس گاه با هم ارتباط برقرار کرده و مستقیم و غیرمستقیم یک سبک جدید را برای یک دوره زمانی مطرح می کنند. کپی کردن و دادن ایده به همدیگر کمک می کند تا جریان بزرگی ایجاد شود و مشتریان متوجه ایجاد سبک جدید لباس شده اند….

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: