فرصت های تحصیل- کالج کارلو آلبرتو

قبلا یک بار کالج کارلو آلبرتو را معرفی کردم. مجموعه ای خصوصی که با حمایت یکی از بزرگترین شرکت های ایتالیایی و با حمایت علمی دانشگاه ممتاز تورین از سال 2004 شروع به کار کرده است. هدف آنها این بود که یک مرکز علمی کوچک نخبه گرا و ممتاز در ایتالیا ایجاد کنند و در مدت کوتاهی به این موفقیت دست یافته اند. هم اکنون اساتید زیادی از آمریکا و جاهای دیگر به اینجا می آیند و مدتی را در اینجا مستقر می شوند. فضای علمی پویایی دارد و به سرعت در دنیا در حال شناخته شدن است. من به اختصار فرصت های تحصیل در آنجا را توضیح می دهم.

1- اگر به رشته فاینانس و یا بیمه و مدیریت ریسک علاقه مند هستید یکی از پیشنهادهای من برنامه فوق لیسانس اینجاست. کیفیت برنامه بسیار عالی و رضایت بخش است به حدی که می توان گفت بهترین برنامه ایتالیاست و حتی از برنامه بوکونی بهتر است با قید چند احتیاط: نرخ اخراج بسیار بالاست، امسال حدود 20% دانشجویان اخراج شدند چون درس ها بسیار سنگین، فشرده و ریاضیات قوی نیاز داشت. برنامه بسیار فشرده است یعنی چیزی که جاهای دیگر شاید در طی دو سال بخوانند را اینجا در طی 10 ماه ارائه می کنند. از امسال دانشجویان خارجی از کشورهای در حال توسعه نیز باید شهریه بدهند گرچه میزان آن بقیه دانشگاه های مشابه در اروپا و خارج اروپا کمتر است (حداکثر 7000 یورو) و نکته آخر اینکه هر دانشگاهی از این دست با یکسری شرکت ها و سازمان ها پیوند دارد. مثلا کالجو با بانک ها، سازمان های ایتالیایی در تماس است و طبیعتا اگر کسی دنبال کار در ایتالیا باشد این مزیت را دارد ولی اگر شما ایتالیایی بلد نباشد امکان کار یافتن شما پایین می آید( بماند که نژادپرستی ایتالیایی ها هم مانع است تا شما در مشاغل عالی استخدام شوید). لذا اگر هدف فقط یادگرفتن باشد کالجو پیشنهاد می شود ولی اگر کاریابی در اروپا مدنظر باشد دانشگاه های دیگری مثل کاتولیک لوون در بلژیک و یا یک موسسه در هلند پیشنهاد می شود.

2- اگر دنبال یک فوق لیسانس فشرده یک ساله بدون تز هستید، فوق لیسانس اقتصاد کالجو پیشنهاد می شود. کیفیت آن بسیار خوب، سنگین (ولی راحت اخرج نمی کنند!!!) و جالب است. مهمتر اینکه به راحتی می توانید بعد از آن وارد دوره دکترای اقتصاد کالجو شوید که شاید بهترین برنامه دکترای اقتصاد در ایتالیا باشد.

3- اگر به حوزه حقوق و اقتصاد علاقه مند هستید یک دوره دکترا در این زمینه در کالجو هست که بد نیست و این امکان را به شما می دهد تا با این حوزه آشنا شوید و بعد به دانشگاه کورنل بروید. مشکل آن این است که پول زیادی ندارند تا بورس بدهند. بچه های حقوق خوانده بیشتر به این برنامه می آیند و توانایی های کمی و ریاضی خود را تقویت می کنند.

4- اگر اهل خواندن دو رشته همزمان هستید یعنی مهندسی و اقتصاد، این امکان ویژه در کالجو هست. شما اگر دانشجوی لیسانس مثلا برق باشید می توانید برای این برنامه اقدام کنید. در این صورت در یک برنامه دو ساله که یک سال آن درس های مهندسی برق و یک سال آن اقتصاد ارائه می شود شرکت می کنید. ظاهرا تسهیلات خوبی به دانشجویان آن ارائه می شود و فارغ التحصیل های آن برای دانشگاه های خیلی معروف آمریکا اقدام می کنند.

۱ دیدگاه

  1. سيد حامد سادات باريكاني said,

    سپتامبر 3, 2012 در 9:35 ق.ظ.

    سلام
    من يكبار براي اقتصاد آنجا اقدام كردم كه رد شدم. البته مشخص است برنامه خوبي است ولي اساتيد آن واقعا سرد و حتي بد اخلاق هستند. اين را يكي از دانشجويان ايتاليايي آنجا به وضوح به من گفت. مثلا من اخلاق اساتيد آنها را با دانشگاه رم «تور ورگتا» كه پذيرش گرفتم ولي به دليل عدم صدور ويزا انجا نرفتم مقايسه ميكنم ميبينم اخلاق دانشگاه رم بسيار مهربانانه است. و نكته مهمتر ايران مدرك كالجو را قبول ندارد.


بیان دیدگاه