بکارگیری دین در تبلیغات سیاسی

یکی از مسائل جالب ایران چگونگی استفاده از مفاهیم، اسطوره ها و وقایع تاریخی و مذهبی جهت تبلیغات سیاسی است.این امر برای جذب حامی از اقشار مذهبی فوق العاده سودمند است. مثلا جناح راست سالهاست که جناح چپ را با تشبیه به اصحاب جمل مورد حمله تبلیغاتی قرار می دهد. در مقابل اصلاح طلبان می توانستند از قضیه خوارج برای ضد حمله استفاده کنند که به خوبی از این قضیه استفاده نکردند و یا کروبی و موسوی می توانند زندگی ابوذر را دستمایه ای برای توجیه فعالیت های خود قرار دهند کما اینکه نماز جمعه یا نماز عید فطری که اصلاح طلبان می خوانند را جناح راستی ها به مسجد ضرار تشبیه می کنند.

در قضیه اخیر پاره کردن عکس امام، فرصتی پیش روی اصلاح طلبان است تا این مسئله را به قرآن بر سر نیزه کردن تشبیه کنند. در آن زمان هرچه حضرت علی داد می زد که بابا این قرآن بر سر نیزه یک ورق پاره است و من قرآن ناطقم عظمت قرآن در نزد مسلمانان مانع می شد تا حرفش برد کافی داشته باشد و کارگر افتد. اینک نیز اصلاح طلبان می توانند با تشبث به استدلالات محمد نوری زاد، ضد حمله ای علیه  تبلیغاتی که بر علیه آنها به راه افتاده ایجاد کنند.

۱ دیدگاه

  1. امیر said,

    دسامبر 22, 2009 در 10:10 ب.ظ.

    شاید یک تشبیه دیگر هم بتواند قضیه قتل عثمان باشد، که کاری را که خود کرده بودند بهانه کردند تا به علی (علیه‌السلام) حمله کنند و او را محکوم کنند.


نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: