چرا با کاریکاتور پیامبر مخالفم

خیلی ها با کاریکاتور پیامبر مخالفند اما دلایل آن فرق می کند. مثلا آقای ملکیان می گفت توهین به پیامبر توهین به معتقدین پیامبر است و به همین دلیل محکوم است و دلایلی دیگر. اما چیزی که من ندیدم گفته شود این است که اگر شما معتقد باشید پیامبر ما بهترین دستورالعمل برای رسیدن به آسمان را برای آدمیان آورده، دارویی برای دردهای روحی ما (شفاء لصدور) آورده، آنوقت کشیدن کاریکاتور وی می تواند کسانی که احتمال داشت پیام وی را بشنوند و سعادتمند شوند را محروم کرده ایم. مثال ساده بزنم. فرض کنید کسی می آمد پاستور را مسخره می کرد و همین مسخره کردن باعث می شد که مردم یافته او را جدی نمی گرفتند. آن وقت بعدها که حقانیت وی ثابت می شد کسی نمی گفت که آن مسخره کردن چقدر پرهزینه بود؟ در حوزه معنویت نیز مسئله به همین قرار است با این تفاوت که اثبات حقانیت در مسائل پزشکی آسان و در امور معنوی و اجتماعی بسیار بسیار مشکل است.

من وقتی متوجه این قضیه شدم که داستان مشابهی برای خودم رخ داد. همه می دانیم که روحانی معاصر آقای فاطمی نیا اهل کتاب و کتاب بازی است. در دوران دبیرستان یکی از دوستان خوش ذوق ما به خوبی ادای وی را در می آورد و کتاب بازی هایش را به سخره می گفت و ما هم همگی از خنده روده بر می شدیم. همین قضیه موجب شده بود تا هیچ وقت حاضر نشوم به سخنرانی وی بروم. بعدها که دعوت دوستی عزیز مرا به شنیدن حرف هایش کشاند دیدم که چه اشتباهی کردم. الان جدا بر این اعتقادم که ایشان از معدود روحانی هایی است که باید حرف هایش را جدی گرفت و در پس حرف هایش زمینه معنوی و عرفانی واقعی قرار دارد.

بروز شده: من اصولا تلویزیون نگاه نمی کنم یعنی ندارم که نگاه کنم ولی امروز اتفاقی با اینترنت بی بی سی فارسی برنامه پرگار را نگاه کردم میزگرد مربوط به کاریکاتور پیامبر بود. فکر کنم که با توجه به نوشته من موضوع میزگرد را تهیه کرده بودند!!! از شوخی که بگذریم اکبر گنجی که در این میزگرد شرکت کرده بود نکته ای می خواست بگوید که بیان مناسبی برایش نداشت و نمی توانست درست منظورش را بگوید. من در اینجا می گویم. این طور شروع کنیم: دکتر سروش گفته بود باران پاک وقتی از آسمان می آید بر روی زمین می ریزد و روان می شود و با خاک ها و کثیفی ها و همه چیزهای روی زمین ترکیب می شود. این تمثیل را برای این بکار گرفته بود تا بگوید که دین که از آسمان می آید لاجرم زمینی می شود رنگ بوی زمان و زمینی که در آن نازل شده را می گیرد و کار روشنفکری دینی تفکیک باران آُسمان از خاک های زمین و به تعبیر خود تفکیک ذاتی و عرضی در دین است. حال در قضیه آزادی بیان همه شرکت کنندگان در میزگرد مذکور و میزگردهای مشابه داد می زنند که آزادی بیان مطلق است و از این حرف ها اما وقتی این ایده از آسمان فکر روی زمین می آید زمینی می شود. چیزی که اکبر گنجی می خواست بگوید همین است. درست است که آزادی بیان مطلق است ولی آدم ها باید آن را پاس بدارند اما آدم ها گرایش ها و منافع مختلفی دارند و همین محدودیت های بشری حد عملی آزادی بیان می شود کما اینکه اکبر گنجی می گفت چرا کشیدن کاریکاتور هولوکاست در آمریکا ممنوع است و یا کشیدن کاریکاتور سیاهان و نژاد پرستی و …. . مشکل اینجاست که برخی محدودیت های اجتماعی مذکور در غرب را تحمل و توجیه می کنند اما حاضر نیستند محدودیت های مشابهی مانند ممنوعیت کشیدن کاریکاتور پیامبر و شخصیت های مورد توجه مسلمانان را قبول کنند.

About these ads

9 دیدگاه

  1. رامین said,

    فوریه 3, 2011 در 7:20 ق.ظ.

    دو ایراد دارد حرفتان. اگر عدم بهره‌مندی از پیامبر موجب دوری از سعادت شود، پس طبیعتا «امکان سعادتمندی» در حالت کلی رابطه مستقیم دارد با نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی. مثلن آفریقایی‌ها کمتر سعادتمند خواهند شد و الخ. می‌دانید که با این مساله چه ایراد اساسی به دین‌داری وارد است. شخصن معتقدم اگر افراد به اندازه وسعشان مکلف‌اند، دیگر چیزی مثل گمراه کردن و تشویش اذهان و خراب کردن عقاید دیگران نباید معنا داشته باشد.

    دوم اینکه دفاعتان نتیجه‌گرایانه است و من در حالت کلی نتیجه‌گرایی را به دلایل معروف مردود می‌دانم، لااقل در مقام اندیشه و دین‌داری. شما نتیجه که همان دوری از سعادت است برایتان مهم است و این در نگاه برون‌دینی، نتیجه‌گرایانه است. در نگاه درون‌دینی هم که نیازی به توجه به نتیجه نیست و کار فرد مذکور، به خودی خود نادرست است.

  2. علی said,

    فوریه 3, 2011 در 8:10 ق.ظ.

    فرق استدلال شما با ملکیان این است که شما حقانیت شخص (مثلا پیامبر یا پاستور) را فرض می گیرید ولی استدلال ملکیان فارغ از این فرض است. به همین دلیل استدلال ملکیان ممکن است کسانی را هم که با حقانیت پیامبر اسلام مخالفند قانع کند.

  3. ابوذر said,

    فوریه 3, 2011 در 9:15 ق.ظ.

    اینکه اولن کشیدن کاریکاتور توهین است یا خیر بحث خود را دارد اما استدلال مطرح شده چند ایراد دارد. یکی را رامین اشاره کرده (مورد اول استدلالش) و یک مورد را علی که اشکال منطقی و اساسی استدلال شماست. اما در مورد نتیجه گرایی و مقایسه با پاستور، این تفاوت نتیجه را هم می شود متذکر شد که انسان ها با دیدن نتیجه کسانی که از دستاورد پاستور استفاده کرده اند در خصوص ان تصمیم خواهند گرفت دقیقن به همان شکل که در صدر اسلام با وجود تمسخر و جادوگر خوانده شدن پیامبر توسط مخالفان، حرف ها و ایمان مومنان سبب بسط و گسترش اسلام در شبه جزیره شد. اما در برهه زمانی حاضر رفتار غالب کشورهای اسلامی و حتا واکنش مسلمانان به این موضوع نتیجه عکسی را سبب می شود در ضمن یاداوری این نکته هم بد نیست که اسلام در بیان غرب، رفتار مسلمانان و گروه های اسلامی و کشورهای اسلامی و همچنین تاریخ صدر اسلام است و نه اسلام معنویت گرا که مورد نظر و رفتار کسانی مثل شما، دکتر سروش، دکتر ملکیان، مجتهد شبستری و امثالهم است -طبق تقسیم بندی اقای ملکیان از اسلام -

  4. رضاکیانی said,

    فوریه 3, 2011 در 3:46 ب.ظ.

    عجب؟؟؟؟؟؟

  5. کاوه said,

    فوریه 3, 2011 در 10:05 ب.ظ.

    با سلام دوست عزیز
    من پیامبر اسلام را به خاطر اعمال و رفتارش پیامبری حقیقی نمی‌دانم. سیره‌های او را که می‌خوانم حالم بد می‌شود. من زندگی او را معنوی نمی‌دانم. گسترش دین اسلام هم علی‌الاغلب از راه دل نبوده و اگر هم در جاهایی بوده به دلیل ناآگاهی از آن و تفسیرهای کاملن متضادی که از آن شده، بوده است.
    راه و راستی و حیات را یا به عبارتی معنویتی حقیقی را باید در جای دیگری جست.
    خداوند به شما و همه‌ی جویندگان حقیقت برکت دهد. برای خودم و شما دعا می‌کنم. موفق باشید

  6. توسعه اقتصادی said,

    فوریه 5, 2011 در 5:23 ق.ظ.

    سلام
    من با اون قسمت آخر حرف شما یکم مشکل دارم. حقیقتش من هم پیگیر حرفهای جناب فاطمی نیا از سالها پیش بودم. اما اخیراً تو محرم یک سخنرانی ازش دیدم که حالم بد شد. ظاهراً ایشان زیادی کتاب خوانده و تخیلات عرفانی و کرامات بزرگان حجره نشین باورش شده. یک حرفهایی از کرامات بعضی ها زد که فقط دعا می کنم کسی دیگری به اون سخنرانی گوش نداده باشه که کلاً ممکنه قید اسلام و عرفان رو بزنه.

  7. محمد said,

    فوریه 5, 2011 در 9:07 ق.ظ.

    سلام
    باهاتون موافقم.
    هم در مورد كاريكاتور و هم آقاي فاطمي نيا كه از معدود سخنراناني است كه مستند و با رفرنس صحبت مي كنند.

  8. مانی ب. said,

    فوریه 5, 2011 در 12:23 ب.ظ.

    سلام
    اقبال مرا به طرق مختلف با معدود انسانهایی آشنا کرده است که به جد به دنبال مداوای آن دردی شده اند که به آن اشاره می کنید. آدم های سردوگرم چشیده و آوارگی کشیده‌ای که دین جدیدی اختیار کرده اند٬ یا دین مخصوص خود را کشف کرده اند. آدم های فوق العاده ای هستند٬ و طوری که قابل تصور است٬ خیلی حرف برای گفتن دارند. اگر یکی از این ها را می شناختید٬ طور دیگری فکر می کردید. منظورم این است که کسی که درد را حس می کند و خواهان رهایی از آن است٬ درمان را می جوید. برای او حرف و سخن مسخره ها٬ که می توانند چهار نفر باشند یا چهل میلیون٬ بی تفاوت است.
    این مثال پاستور٬ آن هم توسط شما٬ به قول امروزی ها «اند» غافلگیری بود. پاستور شخصی نبود که «یافته»های خود را در خواب یا به کمک جادو پیدا کرده باشد. محل ارایه این یافته‌ها نیز میدان شهر نبوده است. مخاطب‌ها هم آدم‌های معمولی٬ ولگردها و اوباش مسخره کننده نبوده‌اند. او دانشمند و محقق بوده است٬ و یافته های او نتیجه کار علمی روشمند در چهارچوب نهاد علمی جامعه بوده است. و مخاطب این یافته‌ها هم عده دیگری دانشمند هستند. کی باید چی را مسخره کند؟
    البته نقطه حرکت شما جامعه ایران است که در آن جماعت مسخره کننده اقلیت بزرگی را تشکیل می دهد. یکی از آن‌ها را خوب می‌شناسید. منظورم همان دوست دبیرستانی شماست که «کتاب‌بازی‌های فاطمی‌نیا» را به سخره می‌گرفت٬ و شما را از خنده روده‌بر می‌کرد. همان دوست «خوش ذوق».

  9. ناشناس said,

    فوریه 7, 2011 در 8:59 ب.ظ.

    کشیدن کاریکاتور هولوکاست در امریکا ممنوع نیست. محض اطلاع


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

به 30 مشترک دیگر بپیوندید

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: